VZNIK A HISTORIE SKUPINY LACHENDE BESTIEN

Lachende Bestien jsou divadelní skupina existující na divadelní mapě Prahy od roku 2011, kdy v Eliadově knihovně Divadla Na zábradlí uvedla svou první inscenaci 120 dnů svobody. Jako "nezávislé divadlo" pak fungovala v Eliadově knihovně pod právní subjektivitou SPEK o.s. do konce roku 2013, kdy se po odchodu z Divadla Na zábradlí LB skrze osobu svého uměleckého vedoucího Michala Háby stala součástí platformy Kartel (sdružující tvůrce okolo režisérů L.Ferenzové, M.Háby a J.Kačeny), která nadále fungovala v právní kontinuitě SPEK o.s.

Jako součást platformy Kartel pak skupina LB fungovala nejdříve v klubu Pilot ve Vršovicích, posléze v klubu Podnik na Vltavské (bývalé Elektrické podniky, resp. Divus). Od sezóny 2015/2016 se skupina Lachende Bestien stala rezidenčním souborem v prostoru Venuše ve Švehlovce (spravuje ho Zákulisí z.s.) a do té doby neformální skupina založila vlastní právní subjektivitu (Lachende Bestien z.s.)

V době před získáním stálé rezidence ve Venuši ve Švehlovce LB uvedli několik výrazných inscenací: kromě zmíněných 120 dnů svobody, které se staly téměř kultovní záležitostí (mj. Ocenění za performerský výkon pro M. Hábu od Nové sítě), je to např. Pláč nočního kozodoje (podle Grotesky Kurta Vonneguta, 2013 ještě v Eliadově knihovně), Kohlhaas Terror (podle novely Heinricha Kleista Michael Kohlhaas, v klubu Pilot, jako součást trilogie platformy Kartel "nový zákon").

 

LACHENDE BESTIEN VE VENUŠI VE ŠVEHLOVCE

Od roku 2015 působí LB jako rezidentní soubor ve „sluji pro současné umění“, prostoru Venuše ve Švehlovce na pražském Žižkově. V tomto období potvrdili LB právoplatnost svého působení na divadelní mapě Prahy: první inscenace, která mohla vzniknout v důstojnějších podmínkách a zázemí Venuše, byla česká premiéra textu Wernera Schwaba Pornogeografie. Inscenace byla vzápětí oceněna jako nejlepší česká inscenace původně německojazyčného textu za rok 2016 (Cena Josefa Balvína) a hrála se na Pražském divadelním festivalu německého jazyka. Na podzim téhož roku uvedli LB autorský projekt k „havlovskému“ výročí Ferdinande! který v duchu jednoaktovek Václava Havla rozvíjí téma intelektuála ve veřejném prostoru (Inscenace byla nominována na Cenu Divadelních novin v kategorii „alternativní divadlo“). V roce 2017 uvedli LB adaptaci Dobrého člověka ze Sečuanu Bertolta Brechta SEZUAN (basierend auf Brecht), v níž rozvíjejí principy zcizujícího apelativního divadla. Inscenace získala nominaci na Cenu Josefa Balvína za rok 2017 a umístila se na 5. místě Ankety Divadelních novin „Inscenace roku.“ Zatím poslední inscenací premiérovanou v prostoru Venuše ve Švehlovce bylo Pověření Heinera Müllera, které je na repertoáru LB od ledna 2018.

 

KOPRODUKCE S MĚSTSKÝMI DIVADLY PRAŽSKÝMI

V roce 2018 navázala skupina partnerství s Městskými divadly pražskými a připravila pro prostor divadla Komedie autorskou adaptaci Ibsenova dramatu Nepřítel lidu, který měl premiéru v lednu 2019. V této spolupráci plánují Lachende Bestien pokračovat i v dalším projektu, kterým bude adaptace Shakespearova Coriolana a Tomina Athénského, kterou uvedou v divadle Komedie pod názvem Jako psi na podzim roku 2019.

 

TVŮRCI

Michal Hába

Vystudoval režii v ateliéru doc. Miroslava Krobota na pražské DAMU, v divadle Komedie asistoval režisérům D. D. Pařízkovi a A. Riemenschneiderovi, absolvoval stáže v berlínských divadlech Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz a Maxim Gorki Theater. Jeho tvorba je spojena především se skupinou Lachende Bestien, kde působí jako režisér, autor, herec a producent. Věnuje se kočovnému Divadlu koňa a motora se sociálním a komunitním přesahem. Jako hostující režisér se pohybuje na rozličných divadelních územích od divadla pro děti a mládež (inscenace Huckleberry Finn, Cipísek, Sněhová královna) přes autorské divadlo (Opletalv Divadle na cucky) po interpretační činohru (Černá voda v Klicperově divadle) až k divadlu dekonstruktivnímu – mimo inscenace Lachende Bestien (Ferdinande!, Sezuan, Pověření) je to např. nejnovější Hráč podle Dostojevského v Divadle Husa na provázku.

 

Jindřich Čížek

Absolvoval skladbu na Konzervatoři Jaroslava Ježka v roce 2015. Nejčastěji komponuje hudbu pro divadelní inscenace, ale také hudbu filmovou. Ve své práci využívá širokého žánrového rozkročení od hudby vážné přes pop k elektronice a sound designu. Divadelním domovem je pražský soubor Lachende Bestien, nejčastějšími spolupracovníky režiséři Michal Hába a Šimon Spišák. Během několika málo let vytvořil hudbu k více než 20 inscenacím. Filmy Martina Máje a Alexandry Hetmerové s Čížkovou hudbou přivezly celou řadu ocenění z festivalů po celém světě. Hraje s kapelou Kašpárek v rohlíku a příležitostně působí jako herec.

 

Adriana Černá

Scénografii vystudovala v ateliéru prof. Petra Matáska na Katedře alternativního a loutkového divadla pražské DAMU. Jako scénografka i autorka kostýmů spolupracovala s řadou scén a tvůrců, od kamenných divadel (např. Národní divadlo, Dejvické divadlo, Divadlo Petra Bezruče) přes projektovou tvorbu (SKUTR, Petra Tejnorová, 11:55) až po taneční scénu ( VerTeDance). V inscenačním týmu Hába–Černá–Čížek pracuje pravidelně i mimo projekty skupiny Lachende Bestien (v poslední době např. Černá voda v Hradci Králové nebo Hráč v Divadle Husa na provázku).